De fleste har vel efterhånden hørt om, at der snart kommer en ny type domænenavn, nemlig det europæiske dot-eu (.eu). Det har været omtalt en del i forskellige medier, specielt i it-relaterede netmedier. Meget karakteristisk er det, at det er domæneregistreringsfirmaer der har fået deres eksperter til at udtale sig. Og det er jo egentlig ikke så mærkeligt, for jo mere hype og panik disse firmaer kan sprede, desto flere kunder får de.
Ser man lidt mere nøgternt på det hele, så kan man sætte spørgmålstegn ved, hvor stor en succes de nye eu-domæner bliver. Tænker man lidt over det, så vil firmaer og personer der vil kommunikere internationalt nok foretrække et domæne med endelsen .com, .net, .org, .info eller .biz. Disse generiske (gTLD) domæner er internationale og begrænser sig ikke til det europæiske område. Vil man til gengæld i kontakt med europæerne, så tror jeg man vil foretrække at have et nationalt domæne (ccTLD) som både signalerer et sprog og et land. Eu-domænet sætter sig altså psykologisk set mellem to stole. Folk uden for europa vil ikke føle sig tilskyndet til at besøge et .eu-domæne, mens europæere nok er nemmere at få ind på eksempelvis et .dk-domæne.
Ser man på en statistik over alternativer til .com, så udgør de stadig kun 16 ud af 60 millioner. Og et relativt nyt domæne som .us, som jeg synes man lidt kan sammenligne med det nye .eu-domæne, har kun opnået godt 900.000 registreringer. I forhold til de 44 millioner .com har, over 8 millioner .de og 600.000 .dk har, så må det nok betragtes som en fiasko.
Så jeg tror ikke at eu-domænet bliver den nye tids dot-com, men meget afhænger selvfølgelig af hvordan markedsføringen af det lykkes.