Hvad er der dog så så interessant ved domæne navne?
Domænenavne er unikke. For at internettet fungerer kan der kun være et eksemplar af hver domæne.
Der er på verdenplan registreret en utrolig mængde domæner. I dag (november 2005) er der registreret mere end 57 mill. gTLD’s (.com, .net, .org, .info, og .biz) (kilde: Name Intelligenses Whois source). Derudover er der alle de landespecifikke ccTLD’s (som .dk, .de, .co.uk, .fr, .jp, .cn, etc.). Dem er der også millioner af. Alen .dk domænet er regsitreret mere end 636.000 gange (DK-hostmaster).
Et domænenavn er det allerførste indtryk man får af et website, en forretning, et firma eller en person.
Domænenavne er en form for meget demokratiske udstillingsvinduer. Enhver kan for en overskuelig pris købe sådan et udstillingsvindue, som der er adgang til fra hele verden.
Domæneområdet indeholder de samme psykologiske udfordringer som branding. Det handler meget om, hvorvidt et domæne skal være huskbart, beskrivende, tillidsskabende, kreativt, cool eller måske bare smukt.
Internetdomæner er genstand for en enorm og konstant voksende industri. For bare at nævne nogle få forretningområder: registrering af domæner, handel med registrerede domæner, fangst af slettede domæner, branding, spekulation og domænesquatting.
Det rigtige domæne kan være alfa og omega for en virksomheds succes på nettet.
Sammenfattende kan man sige, at domæner på grund af alle disse faktorer er noget af magtfaktor på internettet.